Vorig jaar hebben Eva Despesse, Ruben Marchal en Aylin Güney de Jo Ritzen studiebeurs ontvangen om te studeren aan de Universiteit Maastricht. Wat vinden ze van hun studie? Wat zijn de hoogtepunten tot nu toe geweest? En wat zouden ze graag willen zeggen tegen andere toekomstige studenten die ook een beurs mogen ontvangen?
Eva (Economics and Business Economics, jaar 3): “Het studeren aan de SBE bevalt me erg goed. Het verschilt in veel opzichten van de mogelijkheden die ik had in Frankrijk, mijn land van herkomst. Dit is ook waarom ik ervoor gekozen heb om te studeren in Maastricht. Ik heb veel geleerd over mijn eigen vermogen en over hoe ik vooruitgang kan boeken. Mijn hoogtepunt was het moment dat ik de mogelijkheid had om een specialisatie te kiezen. Ik heb gekozen voor de specialisatie in Economics and Management of Information. Deze keuze heeft mijn studie nóg leuker gemaakt omdat dit een onderwerp is wat mij erg aanspreekt en de vakken zijn interessant. Daarnaast zou ik nog willen toevoegen dat de Universiteit Maastricht bijzonder goed is omgegaan met de corona crisis, en ervoor gezorgd heeft dat het onderwijs nog zoveel mogelijk door is gegaan als normaal.
Na mijn bachelor zou ik graag verder willen studeren en een masteropleiding volgen. Dankzij mijn positieve ervaringen op de SBE heb ik ervoor gekozen om mijn Master in Maastricht te doen, in hetzelfde vakgebied als mijn huidige studie. Door in Maastricht te blijven hoop ik dat mijn Engels nog beter wordt, een vaardigheid die ik erg belangrijk vind in mijn toekomstige loopbaan.
Wat zou ik graag willen zeggen tegen toekomstige studenten die ook een beurs mogen ontvangen? Deze beurs heeft mij ontzettend geholpen om een studie te volgen. Daarnaast voelde ik me oprecht gesteund door de UM Scholarship Office gedurende mijn hele studie, zij vroegen regelmatig hoe het met me ging en of ze wat voor me konden betekenen.”
Ruben (International Business, jaar 2): “Ik vind mijn studie tot nu toe heel leuk en leerzaam. De vakken die ik krijg overstijgen mijn verwachtingen. In het eerste jaar lag de focus vooral op het leggen van een goede basis om zo de verschillende bedrijfsonderdelen te begrijpen. Dit was erg handig omdat ik op de middelbare school me vooral gefocust heb op bèta vakken. In het tweede jaar van IB wordt van de studenten verwacht om de verworven kennis te gebruiken en toe te passen op een betekenisvolle en verdiepende manier.
Wat ik erg goed vind aan de studie is de verhouding tussen theoretische concepten en het toepassen op praktijk. De theoretische onderdelen worden altijd toegepast op echte situaties. Dit maakt het makkelijker om concepten te begrijpen en hierdoor worden de vakken ook interessanter. In elk vak wordt van de studenten verwacht om te presenteren of om een verslag te schrijven over het vak. Op deze manier krijgen we meer inzicht in hoe de theorie wordt geïmplementeerd in het bedrijfsleven. Ik heb bijvoorbeeld de kennis die ik heb opgedaan bij het vak Finance al gebruikt tijdens het investeren in de aandelenmarkt. Omdat we zo vaak presentaties moeten geven ben ik ook een stuk zelfverzekerder geworden wanneer ik voor een groep moet spreken.
Het PGO system met de regelmatige tentamens zorgt ervoor dat we goed kunnen focussen op de vakken die we op dat moment volgen. Daarnaast zorgt het er ook voor dat we deze focus niet verliezen gedurende het blok. Het korte tijdvak tussen de onderwijsgroepen en het tentamen garandeert dat het werk dat je in een onderwijsgroep steekt ook direct vertaalt naar een beter cijfer voor je tentamen. Ik ben van nature een verlegen persoon, en dit gaf me de motivatie om actief deel te nemen aan mijn onderwijsgroepen.
De vrijheid die de maximaal 10 contacturen in de week met zich mee brengen is heel waardevol. In mijn geval zorgde dit ervoor dat ik basketballen, gewicht heffen, onderwijs en een sociaal leven redelijk makkelijk kon combineren. Je kan je rooster zelf inrichten daarom kan je kiezen om te studeren op de momenten die voor jou het beste uitkomen.
De docenten van mijn studie hebben uitzonderlijk hard hun best gedaan om zich aan te passen aan de pandemie. Bij sommige vakken zijn de tentamens met proctoring software vervangen door het schrijven van een essay, en bij sommige vakken is het beoordelingssysteem aangepast aan de online werkgroepen. De manier waarop de werkgroepen zijn ingedeeld is ook aangepast. Er wordt vaak gebruik gemaakt van break-out teams van 4 of 5 studenten in plaats van de gebruikelijke 15 studenten. Dit maakte het leren in een online omgeving makkelijker.
Toen ik begon aan deze studie wist ik nog niet in welk vakgebied ik uiteindelijk wilde specialiseren voor mijn verdere loopbaan. De studie IB heeft mij de ruimte gegeven om kennis op te doen van verschillende bedrijfstakken, zodat ik een goed overzicht heb gekregen van wat mijn mogelijkheden zijn in de toekomst. Wanneer ik een specialisatie kies, zal ik nog steeds veel afweten van andere bedrijfstakken, wat nuttig zal zijn in mijn toekomstige carrière!”
Aylin (European Law School, jaar 1): “Aan het begin van het academisch jaar had ik de kans om fysiek lessen te volgen op de campus. Dit heeft mij heel erg geholpen om het probleem gestuurd onderwijs en de stad te leren kennen. Ik heb vooral genoten van mijn tijd in de bibliotheek en in de stad. Ik had niet het gevoel dat ik heel veel gemist heb van de ‘college experience’. Nu de lessen volledig online zijn, zijn er nieuwe uitdagingen, zoals gefocust en productief blijven tijdens mijn zelfstudie. Omdat ik weet dat onderwijs op afstand de beste keuze is vanuit een gezondheidsperspectief, probeer ik er het meeste van te maken en probeer ik positief te blijven.
Een ander hoogtepunt tijdens mijn studie is het halen van mijn tentamens. Gedurende het jaar heb ik gerealiseerd dat mijn studie goed past bij mijn verwachtingen en plannen voor de toekomst. Ik wilde altijd graag wereldwijde kennis opdoen van rechten in een internationale omgeving. De ervaring die ik opdoe tijdens de European Law School bereid me voor op een Master opleiding en zal me later helpen om een juridisch beroep te beoefenen op een nationaal en internationaal niveau. De Jo Ritzen Beurs helpt me om gefocust te blijven op mijn doel om af te studeren. De beurs is erg betekenisvol voor mij, niet alleen omdat het de financiële lasten verlicht, maar ook omdat het me motiveert om op het juiste pad te blijven.
Ik raad alle toekomstige beursontvangers aan om dicht bij jezelf te blijven en om authentiek te blijven. Ik kan het iedereen adviseren om een studie uit te kiezen die het beste past bij je ambities voor de toekomst. Gelukkig worden er verschillende beurzen aangeboden om aan de Universiteit Maastricht te studeren. Er zijn dus verschillende beurzen beschikbaar voor verschillende studentprofielen, gebaseerd op je nationaliteit en je studie. Ik zou iedereen aanraden om zich vroeg aan te melden en de deadlines in de gaten te houden. En natuurlijk wens ik iedereen veel succes!”
Over de Jo Ritzen beurs
Zoals u wellicht weet, verstrekken we bij het Universiteitsfonds Limburg/SWOL diverse studiebeurzen aan studenten van de Universiteit Maastricht (UM). In dat kader werken we samen met een breed scala aan organisaties en particuliere weldoeners. De aanmeldingen voor de beurzen voor het academisch jaar 2021-2022 staan nu online op de UM website.
In dat kader willen we u graag voorstellen aan de huidige studenten; In deze editie: Ruben Marchal, Eva Despesse and Aylin Güney, zij hebben allemaal de Jo Ritzen beurs ontvangen.
De Jo Ritzen beurs is een studiebeurs bedoeld voor Franse ‘pioniersstudenten’. Sinds vorig jaar is de hoofdfocus van deze beurs studenten die het studieprogramma LLB European Law School willen studeren aan de rechtenfaculteit. Daarnaast zijn er zijn ook meerdere andere beurzen beschikbaar voor studenten die aan de School of Business and Economics willen studeren.
U kunt meer informatie vinden over deze beurs op de UM website.